Fangst av fisk i Sør Amerika

colombia COLOMBIA colombia

Klikk på et bilde for å forstørre

Jeg har fått en del forespørsler om å skrive om mine fangst turer, så jeg vil starte med en plass i Colombia fra provinsen Choco. Jeg har vært der ute tre ganger og jeg vil gjerne dra dit for en fjerde gang senere. Så Choco vil be en blanding av mine turer i 1989- 1991 og i 1993.

Dette er en fantastisk plass, men ikke for turister, dette er en veldig fattig del av Colombia, men folkene er glade og vennelige, i hvertfall mot meg og mine reisekamerater. I artikkelen vil jeg forsøke å gi dere informasjon fra mine turer. Hvor vi bodde, hvordan vi kom dit, hvor vi fanget fisk og hvilke fisk vi fanget om jeg kjenner dem. Og selvsagt informasjon om fangst stedet og vannprøver.

Så la oss dra til Choco!

choco map

Kart over deler av Choco.

CHOCO:

Provinsen Choco har grensen mot Panama og også deler går opp på østkysten av Panama. Kartet som jeg viser vil vise fra de deler av Choco som jeg har besøkt.

Andre gangen jeg dro ut til Choco leide vi også bil i Bogota, og hvis du tenker å gjøre det samme må du ha en 4x4 jeep. Det er den eneste typen bil som passer ut der.

En av flere militær kontroller vi måtte gjennom på vår veil ut til Choco.

Så snart du har passert Rio Cauca og begynner å klatre opp i fjellene mot en liten by som heter Bolivar, du oppdager at Jeepen var det rette valg. Vi brukte tre dager fra Bogota og ut til Quibdo i Choco. Men vi kjørte jo ikke direkte ut dit, det var masse elver og bekker som måtte undersøkes før vi kom så langt. Og Bolivar hadde et fint Hotel hvor vi overnattet, det hadde til og med svømmebasseng, og vi betalte 25,-kr. eller dollar 3,50 for dobbeltrom.

Navnet på Hotellet var Hosteria Parque El Centenariopeso Fra Bolivar til Quibdo er det rundt 120 kilometer så det er en dags kjøring, så det var å fylle opp tanken og du velsignet jeepen igjen, for veien er grusvei og ikke særlig god, så farten ble mellom 10 til 15 km i timen, og da er 120 km. langt.

Jeg vil også anbefale og bare kjøre på dagtid, så start tidlig fra Bolivar. Du vil sikkert bli stoppet i 3-4 militærkontroller, så smil og se glad ut, og kan du noe spansk er det ingen problemer.

I en liten landsby du må kjøre gjennom heter El Siete (Den Syvende), der var det en plass man kunne overnatte, men sist jeg kjørte gjennom der var stedet brent ned. Kanskje bygger de det opp igjen. Når man kjører gjennom er det et lite lokalt bakeri på høyre side rett etter at militærkontrollen er passert. Den er der kanskje fortsatt. Etter El Siete er det ingenting før du kom, mer til en "Restaurant", jeg tror den er der fortsatt. Eieren av restauranten har også en liten butikk. Så stopp der å spis om du ikke kjøpte noe hos bakeren i El Siete og du ikke spiste siden morgenen i Bolivar, da er dette plassen, for det er fortsatt et godt stykke igjen til Quido. Bussene som går fra Quibdo til Medellin stopper vanligvis her.

that duck again?

Min favoritt stilling i en bekk før Tutunendo.

Da er det ikke noe mere før du kommer til en liten by ved navnen Tutunendo, igjen er det en militærkontroll. Bare si du er turist, hvis du ikke vil forsøke å forklare at du studerer småfisk i elvene, Men, om du allerede har fanget fisk i noen av elvene som er passert, prøv å forklar hvorfor du har levende fisk i så plastikk poser. Okay, etter denne siste kontrollen så er/var det ingenting til Quibdo, og så vil du leite etter Hotel. Et Hotel er Cristo Rey, og det andre Hotellet som heter Citara er nok best, men sist jeg var der i 1993, var det stengt p.g.a. opp pussing. På Hotel Cristo Rey virked det som de hadde sand i madrassene, de var beinharde. Men, kanskje liker du å sove på sånne madrasser, og det er du selvsagt velkommen til.

Etter en natts søvn ønsket vi å kjøre ned til Istmina, det er bare en vei ned dit så hold bare rett frem. Etter rundt 4 timer er du i Istmina og da har du også tatt en ferje over Rio San Juan. Det er selvsagt flere elver og bekker som må sjekkes etter veien før du kommer til Istmina. Den første elven vi krysset var Rio Tanando, vi stoppet ikke her, for om jeg husker riktig var den veldig grumsete da vi passerte. Det kom vel av at de holdt på med gullvasking, og skyllet jorden rett i elven. Den neste elven vet jeg ikke navnet på og stoppet ikke der heller. Og ved landsbyen Yuto som ligger ved bredden av Rio San Juan, måtte vi ta ferje over elven. Vi bestemte oss at på den andre siden skulle vi stoppe ved den første elven vi kom til. Ikke lenge etter at vi kom i land fra ferjem kom vi til en liten elv. dette var kanskje Rio Yuto og vi bestemte oss for å stoppe. Elven var ikke stor, men hadde klart fint vann. Vi fanget en liten levendeføder med navnet Pseudopoecilia nigroventralis, Aequidens sp. Choco, Nematobrycon palmeri Kjeiser tetra oppkalt etter Mr Palmer som også hadde fanget fisken og som Eigenmann beskrev i 1911. Det var også noen ukjente Tetra og en killifisk, Rivulus type, muligens Rivulus paseficus.

Under: En nyfanget Aequidens sp. Choco. Og ønsker du å se en voksen hun, bla ned et hakk.

Over: Aequidens sp. Choco, i akvariet med egg. Aequidens latifrons.

Temperaturen var 26,5°C, pH 6,5, dH 0, kH 2, nitrit 0, microsiemens var 16 og luft temperaturen var 28°C. Vi kjørte ikke langt før vi gjorde et nytt stopp, denne gangen var det ved en liten dam fyllt med løv. Jeg måtte uti dammen og kikke og den var fylt med Kjeiser tetra, og for et syn. Jeg fanget noen Aequidens sp. Choco og selvsagt noen Kjeisertetra.

Så fortsatte vi mot Las Animas hvor veien gikk også ut til Tado, da var vi ca. 57 kilometer fra Quibdo. Vi dreide til venstre og inn i en militær kontroll og vi kom gjennom uten forsinkelser. Tado ligger ved elvebredden til Rio San Juan, og dette var plassen hvor de hadde fanget Geophagus pellegrini den første gangen. Elven Rio San Juan var ganske grumsete og det var sterk strøm på vannet, så vi forsøkte oss ikke på elven. Vi snudde bilen og begynte på veien tilbake til Las Animas. Der dreide vi til venstre og stoppet ikke før Istmina akkurat når solen gikk ned, og vi fant "Hotel" Orsan som er den beste plassen og bo i byen. Kanskje har det kommet nye Hotel siden 1993.

La meg fortelle dere med en gang y, Istmina er ingen plass for turister, den er nærmest en slum og Choco er vel det fattigste område i Colombia og hvor befolkningen for det meste er svarte. Men folkene er vennlig og hjelpsomme selv om de er fattige. På "Hotellet hadde de også en liten "Restaurant"/kafe hvor vi kunne kjøpe mat.

Foto tatt av husene i hovedgata tatt fra baksidenø.

Vi bestemte oss at dagen etter skulle vi kjøre sydover fra byen, vi skulle kjøre over broen over Rio San Juan og dra sørover i retning landsbyen Condoto på bredden av Rio Condoto.

are we there yet? Etter frokost var vi klare for å dra sørover fra Istmina.

Men vi komm ikke så veldig langt den første dagen. Jeg vet ikke hvor langt sør for Istmina vi stoppet, men det var vel en 6-7 km. hvor vi fant en mindre elv med klart vann der veien krysset elven. Det var i denne lille elven hvor jeg fanget mine første "Geophagus" pellegrini, og gjett om jeg var stolt av disse?

Høyre: I denne lille bekken som var et sideløp til en liten elv, fanget jeg "Aequidens" biseriatus.

Venstre: En hanne av "Geophagus" pellegrini.

It's alive!

I hovedbekken fanget vi også Psedeudopoecilia nigroventralis, Ancistrus sp., Kjeisertetra, Rhineloricaria sp., Lebiasina sp., Rivulus sp., Pimelodella gracilis ?, "Cichlasoma" atromaculatum, Eigenmannia sp., og Hoplias malabaricus(?), Jeg vil her fortelle om vannprøvene vi tok i 1991 og 1993, de første prøvene ble tatt i begynnelsen av mars og i midten av Februar, 1993. Vanntemperaturen i 1991 var 28,5°C. i 1993 var vannet 24,2°C. Luft temperaturen på morgenen var 29°C. og klokken 15.00 var den 37°C.

pH 7 i '91 og pH 6 i '93.
dH 1 i '91 og dH 0 i '93
kH 2 i '91 og kH 0 i '93
Nitrite i 1991 var 0 og det ble ikke tatt i 1993.

Selv om det var små forskjeller i målinger fra 1991 og 1993 tror jeg ikke forskjellen er så stor selv om du hadde foretatt målinger gjennom et helt år. Choco har kraftig regnvær hele året, og hvis min informasjon er riktig så kommer Choco på andre plass over mest nedbørsrike plass i verden etter Hawai. Men, en god ting er at regnet kommer om kvelden og da fanger vi ikke fisk i mørke, og om dagen skinner solen hele tiden.

"Cichlasoma" atromaculatumi akvariet, hannen forrest og hunnen bakerst.

Dagen etter ønsket vi og dra lengre sør enn Condoto og Rio Condoto. Rio Condonto var veldig grumsete og ikke noe særlig for oss som ønsket å dykke og se på fisken. Så vi dro forbi den lille kortflyplassen og der etter ca. 300 meter fant vi en fin biotop, som jeg også hadde besøkt i 1991. I 1991 var ikke vannet klart så vi dro tilbake til Istmina, men nå i 1993 var vannet ganske klart.så vi bestemte oss for å hoppe uti vannet.

Vi fanget Aequidens sp. Choco, og en Tetra som påminnet meg Moenkhausia sancta-filomenae og en gul tetra. Men en ting likte vi bra, det var akvarieplanter der. Det var rød Cabomba "piuahyensis"? og Echornia diversifolia, det var også en nøkkrose der.

Vanntemperaturen var 25,7°C. Luft temperaturen var 31°C. pH var 5,5 - dH 0 - kH 0 and it was 190 meter over havet.

Så da dagen var over dro vi tilbake til Istmina, så hadde vi middag/kveldsmat med noen kalde øl, og diskuterte dagen og hvor vi skulle dra dagen etter. Og Colombia har flere gode øltyper.

Vi bestemte oss for å dra vestover, (se kartet), wi ønsket å dra forbi en plass som het Pie de Pepe og Rio Pepe, og ønsket å dra lengre vest. Det tok oss en times tid til vi nådde en plass som het Curundo,veien er ikke særlig god. Dette var en liten plass, men jeg ønsket å kikke i den lille elven. Elven så ikke så bra ut som Rio Pepe, og det luktet gris av vannet, for grisene badet i elven høyere op og det kjentes på lukten. Men en virkelig akvarist lar seg ikke skremme av sånt, han kan jo finne nye fisk og går gjennom ild og vann for å sjekke biotopen. men det eneste jeg fanget i denne møkkete bekken var Pseudopoecilia chocoensis.

Vi snudde bilen rundt fordi vi ønsket å gå til Rio Baudo, og det ville ta minst to timer til, og da ville dagen være omme. og vi ønsket å fange mere fisk. Så da vi kom tilbake til Pie de Pepe vi bar ut all fiskeredskap ned på en sandbanke.

Og Rio Pepe var en av de flotteste biotopene ute i Choco, vannet var klart, og det var mange forskjellige fisk der. Så, hva mere kunne vi ønske oss, vi fanget Sturisoma sp., antagelig to forskjellige Ancistrus sp., Pimelodella sp., "Geophagus" pellegrini, "Cichlasoma" atromaculatum, Caquetaia umbrifera, "Aequidens" biseriatus, Eigenmannia sp., Pseudopoecilia chocoensis, Hoplias malabaricus ? og Rhineloricaria sp. ? Det var oså flere ukjente Tetra der.

Vanntemperaturen var 25°C. Luft temperaturen var 29°C. pH 6,5 - dH 0 - kH 0 og vi var 140 meter over havet.

En ny dag og en ny plass, og denne morgenen ønsket vi og dra tilbake noe på "hovedveien"mot Quibdo til en plass som het Pan Americana, det er litt lengre en Las Animas (se kartet) veien som gpår vest heter the Pan American High Way. Jeg lurer på hvorfor de kaller den "High Way". Jeg tror at det vil ta mange år før denne veien vil bli ferdig, og mye lengre før den kan kalles en "High Way", og vi kjørte innover så langt vi kunne og vi ente opp i en bulldozer og måtte snu rundt.

Grunnen til dette var at veien ble laget oppe i høydedraget og der var det ingen elver, så vi stoppet ikke før vi kom ned til Rio Tirado (jeg tror), se kartet igjen. Vi besluttet å bruke det store nettet her, og blokkere elven tvers over og så plaske i vannet for å skremme fisken i nettet.

Her plasker vi i vannet for å skremme fisken.

Vel, det fungerte og vi fanget 'Geophagus' pellegrini og tre forskjellige ukjente Tetras, Kjeiser tetra, Rhineloricaris sp., og jeg så en cichlide som jeg ikke kjente og visste hva var. Det kan ha vært "Chiclasoma" atromaculatum, eller kanskje Cichlasoma microlepis.

Vanntemperaturen i Rio Tirado var 24,9°C. og Luft temperaturen var 28,3°C. pH var 5- 5,2 - dH 0 - kH 0 og Nitrite 0,1.

Vi fortsatte tilbake til hovedveien til krysset ved Panamericana, men vi stoppet selvsagt ved små elver og bekker med klart vann,før vi kom så langt. Den siste plassen vi stoppet ved hadde klart vann og en fin dam ved broen. Vi entret uti for å sjekke og jeg så den største 'Geophagus' pellegrini jeg noen gang hadde sett. Så vi bestemte oss for å bruke nettet.

En stor hanne av "Geophagus"
pellegrini

Ved å bruke nettet klarte vi å fange den store hannen og den ligger nå i samlingen på Natur Historisk Museum i Stockholm. Det var selvsagt Kjeisertetra der, 'Aequidens' biseriatus og flere ukjente Tetra, men vi konsentrerte oss direkte om 'Geophagus' pellegrini.

Vanntemperaturen var 25,5°C. og luft temperaturen var 31,7°C. ph 7 - dH 0 - kH 0 og 170 meter over havet.

Ja så var tiden kommet til at vi skulle tenke på vår retur fra Choco og dagen etter reiste vi til Hotellet Christo Rey i Quibdo. Vi skulle være noen dager til i Quibdo og så tilbake til Bogota og deretter en ny plass. Den lille biotopen vi ønsket å besøke fant vi i 1991, men ingen av de andre, som også hadde vært med i 1991 trodde jeg ville finne plassen igjen. Men, jeg mente vi skulle finne biotopen igjen.

Denne lille biotopen lå langs veien til Guayabal rundt 5 km nord/nordvest fra Quibdo se på kartet. Det er kort vei nord for Quibdo. Biotopen er en veldig liten bekk og til høyre for veien når man drar fra Quibdo (ca.5 km).driving from Quibdo (about 5 km). Vi passerer Rio Uvata( ikke på kartet) og ca. 500 meter til. Da vi stoppet på høyre side av veien, vi fulgte en en liten sti ca.50-60 meter og klatret ned skråningen på høyre side av stien, og ned gjennom noen busker ned var den lille bekken der. Så guttene tapte veddemålet og må betale for noen øl på kvelden. Vi fanget Rivulus pasificus, Kjeiser tetra, Lebiasina sp., Pseudopoecilia nigroventralis og noen ferskvannskrabber.

Vanntemperaturen var 24,1°C. og luft temperaturen var 28,1°C. pH 6 - dH 0 - kH 0 , nitrite 0,1 mg/l og det var 110 meter over havet.

Vel dette var slutten på Choco foreløpig, men jeg har planer om å reise hit igjen. Du får sende en mail å fortelle hva du syntes om denne artikkelen. Så kanskje skriver jeg mere.

Cichlid Power

Alf

E-mail Alf Top Home page

DISCLAIMER: Statements made on this page are not herewith made available for the purpose of zoological nomenclature
under the International Code of Zoological Nomenclature.